Båten Ruth från Århus, Danmark till hemmahamnen i Uppsala

Allt startade med att vi sålde vår båt Linnéa sommaren 2017, en Doral Monticello 25. Vi lade ut henne på Blocket någon vecka innan vår semester skulle börja och den blev såld direkt.

Greenline

Nu startade jakten på Ruth! Vi hade kikat lite på en Greenline Hybrid sedan tidigare och nu såg vi att det fanns en till salu i Göteborg med alla tekniska detaljer som vi ville ha. Vi ringde båtmäklaren Trulyboating och åkte ner till Göteborg för att titta på den och förhoppningsvis köpa den. När vi kommer fram till hamnen och ser båten ser jag direkt att den här ska vi ha! Båtmäklaren pratar i mobiltelefon och ser oss komma, han lägger på och säger att båten precis blivit såld..snopet! Bara att åka hela vägen tillbaka till Uppsala igen då.

Väl hemma i Uppsala började vi leta efter en Greenline, inga fanns till salu i Sverige. Vi började kolla runt i närliggande länder och hittade två annonser i Danmark, vi kontaktade båtmäklaren i Danmark och började förhandla om priset. När vi fick ner priset till det vi kunde tänkas betala bokade vi hyrbil för att kunna åka till Danmark och förhoppningsvis åka drömbåten Greenline hem till Uppsala.

Till Danmark

Semestern hade börjat! Första stoppet blev i Helsingborg där vi stannade en natt hos min kompis Lotta! Mysigt! Nästa dag tog vi färjan över till Helsingör för att med hyrbil ta oss vidare till Århus och Egå Marina.

Århus Danmark

Vi kom fram till Århus och letade oss vidare till Risskov där varvet och båtmäklaren höll till. När vi kom fram såg vi Ruth direkt, hon stod utanför entrén! Båten verkade vara i bra skick och allt fanns med som vi ville ha och lite till, perfekt! Vi bokade hotell och tänkte att affären skulle ta ett par dagar innan vi skulle hem. Hotellet vi stannade på var Ferdinand hotell, de hade en grym restaurang som är med i Michelinguiden, kan rekommenderas!

Egå Marina

Köpet av Ruth tog mer än än ett par dagar… Det var pengatransaktioner som drog ut på tiden mellan Sverige och Danmark, brev som kom bort på posten och så vidare. Vi blev sedan erbjudna att bo på båten i Egå Marina tills hela affären var klar. Nice! Under tiden fixade vi med båten, inhandlade madrasser och lakan samt kollade in allt mer i detalj på båten. Vi fick med nya flytvästar, räddningskit och köksutrustning.

Århus till Uppsala

När allt var klart gled vi ut från Egå Marina, spända av förväntan! Att vädret inte skulle bjuda på lugn sjö och strålande sol var inget som vi kunde fundera på eftersom vi var tvungna att sätta fart om vi skulle komma hem innan semestern var slut. Nedan ser du vår rutt.

Århus till Uppsala med Ruth

Odden havn, Havnebyn på Själland

Fösta stoppet blev på Själlnads udde, Odden havn. En liten mysig gammal fiskehamn. Man träffar inte på såna här hamnar så ofta så har man vägarna förbi kan jag rekommendera ett stopp.

Helsingborg – Falsterbo

Det var spännande att åka i vattnet mellan Helsingör och Helsingborg, extrema vindar och motsjö så det hette duga. Det blåste över 10 m/s och byvindarna var brutala, lite regn på det så var det komplett idioti egentligen. Vågorna slog över hela båten och det gungade så man var tvungen att hålla i sig. Vi stannade till på Hjertmans i Helsingborg, Råå för att köpa sjökort för Sverige, det kortet som vi hade täckte Danmark och södra Sverige. När vi kom framvisade det sig att det kortet de hade var trasigt, de ringde Hjertmans i Limhamn, Malmö för att säkra ett kort till oss där, vi fick kasta oss iväg för att hinna dit innan stängning. Lycka när vi hann! Vi stannade för natten i Limhamns gästhamn, en jättestor hamn med en bra restaurang, även om det var glest på folk just då eftersom vädret antagligen gjorde så att ingen ville gå ut.

Skanör – Falsterbo

Nästa dag åkte vi under Öresundsbron, alltid lika mäktigt med broar! Runt hörnet ligger Falsterbokanalen där det också finns en gästhamn. De hårda vindarna och den höga sjön höll i sig. Den styva kulingen gjorde att rekommendationen var att all båttrafik och även fartyg skulle undvika att gå ut överhuvudtaget så vi beslöt oss för att stanna i Skanör – Falsterbo. Vi lånade cyklar och cyklade till Skanörs havsbad, det var några som promenerade runt men annars var det folktomt, inte så konstigt med tanke på vinden. Vi fikade och turistade runt lite i den lilla orten, väldigt fint överallt. Vi tog oss också till Höllviken centrum där vi handlade mat och annan proviant (öl och vin). Vi köpte också härliga täcken till båten.

Falsterbokanalen

Jag lagade den grymmaste köttfärssåsen på båten med massor av vitlök, tomats och rödvin i, med rostade vitlöksbröd som tillbehör. Vid avfärd åkte vi genom Falsterbokanalen för smidigaste och snabbaste vägen, även om jag kan tänka mig att det är fint att runda Skanör-Falsterbo vid mildare väderförhållanden.