Väddö kanal – Elmsta

Väddö kanal – Elmsta

Hur fint är det inte att åka uppför (eller nedför) Väddö kanal? Känna historiens vingslag och fundera över tiden när Gustav Vasa levde och verkade?

Väddö kanal

Det är andra gången vi åker på kanalen, förra gången var 2018 då vi semestrade på Åland. Båten glider fram på kanalen, ljudlöst om man har en Greenline båt som går på solenergi 🙂 många båtar väljer den här rutten istället för att åka i ytterskärgården. Det är grunt på sina ställen men tillräckligt djupt för att även segelbåtar kan ta sig fram.

Väddö kanal
Elmsta Gästhamn

Vi beslöt oss för att stanna för natten vid Elmsta gästhamn, det kostar en del men å andra sidan är det riktigt fräscht och mycket trevlig personal. Grillning på badbryggan var på agendan och vi njöt av en solig kväll med en grym solnedgång. Återigen valde vi att ligga ytterst bara för att kunna bada och sitta och njuta av solen på badbryggan. Vill man ligga lugnare ska man välja bryggan längst in, å andra sidan är det knappt några båtar som åker efter 21 på kvällen. Vi drog oss tillbaka tidigt för vidare avfärd mot Grisslehamn dagen efter.

Elmsta Gästhamn
Elmsta Gästhamn

Fakta Elmsta

Väddö kanal är en kanal i Stockholms norra skärgård skiljer Väddö från fastlandet. Kanalen förbinder Bagghusfjärden i söder med Väddöviken i norr och erbjuder ett skyddat alternativ till öppna havet öster om Väddö.

Den första kanalen lät byggas av Gustav Vasa som år 1553 beordrade nio socknar att gå samman för att rensa och påla kanalen så att mindre båtar inte skulle behöva ”giva sig uti så stor farlighet till sjöss i öppna havet”. Den kanalen var bara dimensionerad för ”större skärebåtar” och därför ganska grund och hundra år senare var den åter uppgrundad.

Dagens kanal började grävas 1820 av soldater som kommenderades till detta arbete från olika regementen. För arbetet användes också Sveriges första ångdrivna mudderverk konstruerat av Samuel Owen. Som mest arbetade 300 soldater vid kanalbygget. År 1832 var det egentliga kanalarbetet klart och det återstod att muddra i vikar och sjöar och sätta ut sjömärken. År 1835 öppnades kanalen för trafik men den invigdes först 1840 av Karl XIV Johan.

De flesta segelfartyg kunde inte segla genom kanalen utan fick dras för hand eller av dragdjur. Roslagsskutorna kunde dock segla genom att ha bara toppseglet hissat och kunde därmed dra nytta av vinden ovanför trädtopparna. Sin nuvarande sträckning fick kanalen 1899–1902 då den rätades, breddades till 10 meter vid botten och drygt 24 meter vid ytan samt fördjupades till 3,5 meter. Idag har djupet minskat till 2 meter. Den första passagerarbåten som trafikerade kanalen var ångbåten ”Roslagen” som började gå i trafik 1855. Varje år trafikeras kanalen av cirka 22 000 båtar. Text Wikipedia, hämtad 20 juli 2020.

ELMSTA GÄSTHAMN

”Den lilla hamnen med den stora famnen.”

Karlsviken äger gästhamnen i Älmsta, 2,5 mil norr om Norrtälje ute på Elmsta Udde, där Väddö Kanal börjar i norr. Hamnen har ca 50 platser och klarar båtar upp till 25 meter (75 fot), djupet är 5 meter. Hamnen har duschar, bastu, tvättstuga, latrintömning, soptunnor samt el och vatten på ute på bryggorna. . Text: Karlsviken, hämtad 20 juli 2020.



Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.